WALNOTEN info


WALNOTEN

Noten zijn langzaam maar zeker een onderdeel geworden van het groenten- en fruitassortiment. Het zijn lekkere knabbels voor tussendoor en een geliefd bor­relhapje. Dankzij hun hoge voedingswaarde worden ze de laatste jaren ook steeds meer gezien als vleesvervangers in een vegetarische maaltijd. Noten bevatten veel plantaardige eiwitten en onverzadigde vetzuren en daarnaast nuttige vitaminen en mineralen. Ze passen goed in salades, gebak, vegeta­rische gerechten, ragoûts, sauzen, groenten- en vleesgerechten.

Zelf een noot kraken is een gezellige bezigheid. Willen we echter noten verwerken in een gerecht, dan is het praktischer om met gepelde noten te werken, dat bespaart een hoop tijd. Hak of maal noten altijd vlak voor het gebruik, dan blijft de voedingswaarde en vooral de smaak optimaal. Men perst van walnoten ook wel walnotenolie. Een dure maar zeer aromatische oliesoort.

De walnoot of okkernoot komt zowel gepeld als ongepeld in de handel. De noot wordt onder meer aangevoerd uit Amerika en Frankrijk. Natte (verse) noten in de dop zijn alleen vlak na de oogst te koop: van oktober tot rond de kerst. De schil is vrij zacht en vochtig en gaat snel schimmelen. Ze zijn hoogstens één week houd­baar. Omdat verse noten snel bederven worden ze gedroogd. Dan zijn ze onge­veer één jaar houdbaar mits ze koel (circa 1°C) en bij een relatieve vochtigheid van circa 70% worden opgeslagen.

Noten zijn bijzonder voedzaam. Ze bevatten veel eiwitten, vitamine B, calcium, fosfor, kalium en ijzer. Ze kunnen hiermee vlees vervangen. Bovendien zijn noten rijk aan voedingsvezel, wat de spijsvertering kan bevorderen. Het vetgehalte is aan de hoge kant en ligt gemiddeld op 60%.

Comments & Responses

Comments are closed.