SPITSKOOL info en bereiding


SPITSKOOL

Spitskool is in tegenstelling tot de meeste andere koolsoorten een echte voorjaars- en zomerkool. Door de teelt in het voorjaar krijgt spitskool een spitse punt en een lossere structuur. De kool is rijk aan vitamine C, een zomerse gezondheid. Snij spitskool rauw door de salade, of stoof eens zo’n kooltje.

Hollandse spitskool is in de maanden mei, juni, juli en augustus volop verkrijgbaar. Een kleinere aanvoer vindt plaats in de maanden april, september en oktober. De spitskool die in de winter maanden in de winkels ligt, komt voornamelijk uit Spanje.

Spitskool kunt u op een koele, donkere plaats ongeveer een week bewaren. U maakt de kool als volgt schoon: haal de lelijke buitenste bladeren eraf, was de kool en snijd hem langs de zijkant in dunne repen. Bedenk dat hoe fijner gesneden, hoe korter de kooktijd kan zijn. Reken op 250 gram per persoon als u de kool wilt koken. Voor een salade is 75-100 gram per persoon voldoende.

Basisrecept:
Kook 1 kilo kool gaar in weinig water met zout in 10-20 minuten. Kook kool beslist niet langer. Bij lang koken ontstaan in kool zwavelverbindingen; deze veroorzaken de nare koollucht en maken de groente zwaar verteerbaar. Giet de gare kool eventueel af, schud een klontje boter door de groente en bestrooi de kool met wat nootmuskaat. Natuurlijk kunt u ook een sausje maken van 1 dl melk, snufje zout en peper en dit binden met maïzena.

Comments & Responses

Comments are closed.