POSTELEIN info


POSTELEIN

Binnen de overweldigende variatie aan verse voorjaarsgroente neemt postelein wel een heel speciale plaats in. Hoewel het een oer-Hollandse groente is doet z’n friszure smaak haast exo­tisch aan. De groente zit boordevol mineralen en vitaminen, kortom volop gezondheid. En dat kunnen we na de winter best gebruiken.

Gebruik de groente na aankoop zo snel mogelijk. Postelein is in een open papieren zak hooguit 1 dag op een koele plaats en ongeveer 2 dagen in de koelkast houdbaar. Postelein slinkt tijdens de bereiding, reken daarom voor gekookte postelein op ongeveer 350 gram per persoon. Voor rauw gebruik heeft u ongeveer 100 gram per persoon nodig.

Snij van bosjes postelein eerst de worteltjes af alvorens het bosje los te maken. Was de groente voorzichtig in ruim water. Snij voor het koken de groente grof en laat het uitlekken in een vergiet. Kook postelein met aanhangend water en eventueel een snufje zout. Laat de groente eerst in ongeveer 5 minuten slinken en kook postelein daarna beetgaar. Breng de groente op smaak met zout, peper en een snufje nootmuskaat. In verband met het nitraatgehalte moet u het kookvocht en restjes postelein weggooien. Voor gebruik in salades de groente na het wassen droogmaken in een slacentrifuge.

· Postelein gaar smoren in een klontje boter of iets olie met knoflook, ui en paprikapoeder

· Postelein rauw in stamppot met uitgebakken spekjes

· Postelein blancheren en in een hartige taart verwerken

Comments & Responses

Comments are closed.